Bij een loterij kopen deelnemers loten om prijzen te winnen. Voor het organiseren van een loterij is een vergunning nodig. Vraag de vergunning aan bij de gemeente via apv@over-gemeenten.nl of bij de Kansspelautoriteit.
Bij een loterij kopen deelnemers loten. Ieder lot heeft een unieke cijfer- of lettercombinatie. Bij de trekking kunnen deelnemers prijzen winnen. De organisatie bepaalt willekeurig welke prijs op welk lot valt.
Voor het organiseren van een loterij heeft u een vergunning nodig.
Hou er rekening mee dat u misschien kansspelbelasting moet betalen.
Zo vraagt u een vergunning aan voor het organiseren van een loterij:
- Is de totale waarde van de prijzen lager dan € 4.500? Vraag een vergunning aan bij de gemeente waarin de trekking plaatsvindt.
- Is de totale waarde van de prijzen hoger dan € 4.500? Vraag een vergunning aan bij de Kansspelautoriteit.
De voorwaarden voor het organiseren van een loterij zijn onder andere:
- De opbrengst is bestemd voor een goed doel.
- Minstens 40% van de opbrengst gaat naar dat goede doel.
- Uiterlijk 3 maanden na de trekking levert u een financieel verslag in bij de gemeente of bij de Kansspelautoriteit, afhankelijk van wie de vergunning verleende.
Vraagt u een vergunning aan bij de gemeente? De gemeente beslist binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag. Deze termijn mag de gemeente eenmaal verlengen.
Vraagt u een vergunning aan bij de Kansspelautoriteit? Na ontvangst van de aanvraag neemt de Kansspelautoriteit binnen 8 weken een besluit.
U kunt bezwaar maken tegen de beslissing op uw aanvraag. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan beroep aan bij de rechtbank.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met team APV-vergunningen, bereikbaar via apv@over-gemeenten.nl of via 075 651 21 00.