Use GTranslate to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Select language

Loterij organiseren

Bij een loterij kopen deelnemers loten om prijzen te winnen. Voor het organiseren van een loterij is een vergunning nodig. Vraag de vergunning aan bij de gemeente via apv@over-gemeenten.nl of bij de Kansspelautoriteit.

Bij een loterij kopen deelnemers loten. Ieder lot heeft een unieke cijfer- of lettercombinatie. Bij de trekking kunnen deelnemers prijzen winnen. De organisatie bepaalt willekeurig welke prijs op welk lot valt.

Voor het organiseren van een loterij heeft u een vergunning nodig.

Hou er rekening mee dat u misschien kansspelbelasting moet betalen.

Zo vraagt u een vergunning aan voor het organiseren van een loterij:

De voorwaarden voor het organiseren van een loterij zijn onder andere:

  • De opbrengst is bestemd voor een goed doel.
  • Minstens 40% van de opbrengst gaat naar dat goede doel.
  • Uiterlijk 3 maanden na de trekking levert u een financieel verslag in bij de gemeente of bij de Kansspelautoriteit, afhankelijk van wie de vergunning verleende.

Vraagt u een vergunning aan bij de gemeente? De gemeente beslist binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag. Deze termijn mag de gemeente eenmaal verlengen.

Vraagt u een vergunning aan bij de Kansspelautoriteit? Na ontvangst van de aanvraag neemt de Kansspelautoriteit binnen 8 weken een besluit.

U kunt bezwaar maken tegen de beslissing op uw aanvraag. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan beroep aan bij de rechtbank.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met team APV-vergunningen, bereikbaar via apv@over-gemeenten.nl of via 075 651 21 00.