Instanties kunnen vragen om een schriftelijk bewijs dat u nog leeft. Er zijn twee soorten: een bewijs van in leven zijn of een attestatie de vita. U vraagt deze documenten aan bij de gemeente waarin u woont of verblijft.
Een bewijs van in leven zijn en een attestatie de vita is een schriftelijk bewijs dat u nog in leven bent. Instanties zoals een pensioenfonds of uitkeringsinstantie kunnen hierom vragen.
Het verschil tussen beide documenten is:
- Een bewijs van in leven zijn gebruikt u in Nederland. Dit is een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP).
- Een attestatie de vita gebruikt u buiten Nederland. Dit is een verklaring van de burgerlijke stand. Dit is een internationaal document.
Van een attestatie de vita kunt u tegelijk een meertalig modelformulier aanvragen.
Zo vraagt u een bewijs van in leven zijn aan:
- Log in met uw DigiD bij de gemeente waarin u woont.
- Vul de gegevens in.
- U betaalt het uittreksel online met iDEAL.
- U krijgt het bewijs van in leven zijn thuisgestuurd.
Zo vraagt u een attestatie de vita aan:
- U maakt een afspraak en gaat persoonlijk naar de gemeente waarin u verblijft.
- U neemt mee:
- uw geldige identiteitsbewijs
- eventueel het bericht van de instantie waarin staat dat u een bewijs van in leven zijn nodig heeft
- U betaalt de kosten bij de aanvraag. Graag met pin betalen
Voor een bewijs van in leven zijn moet u zijn ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP).
Voor een attestatie de vita moet u persoonlijk naar de gemeente toe.
Een attestatie de vita kost € 21,10
Vraagt uw pensioenfonds om het uittreksel? Dan is het gratis.
Een meertalig modelformulier van een attestatie de vita kost € 16,60